torsdag 22. januar 2009

Praksis uke 3

Dag: Tirsdag 13.01.09
Klokken 13.00 var jeg på praksis-stedet. Pleier som regel ikke å gå inn før 13.15, liker å ha god tid på meg. Som regel er det ikke døren åpen, og de ansatte pleier ikke komme før kvart på 2, så jeg pleier å ta en liten snarevei. Selv om jeg stiller opp presist gjør det meg ingenting om de andre kommer litt senere. For da kan jeg også ta litt ansvar for åpning av stedet..osv.
Når vi først kom inn gjorde vi rutinene som er å sette på oppvaskmaskinen, ta ned stolene, sette ut stoler ved små-bordene, sette på musikk og telle kassen om den er korrekt.
Så hadde de sprayet bakdelen på ovnene, så vi ansatte den dagen tok av tapen foran.
Det skulle være en kobojsarna-konsert på fredagen samme uke. Så jeg hjalp noen ungdommer å selge billetter til den fredagen. Konserten var for ungdommer fra alderen 15 og oppover.
Jeg og en annen gikk rundt på senteret og spurte folk om de ville kjøpe billetter. Så gikk vi tilbake å ringte og sendte meldinger til alle kontaktene våres. Det ble solgt en del billetter.
Så fikk jeg i oppgave å lage en garderobe. Der kunne ungdommer på konserten kan legge fra seg jakker, det kostet 20,-.
Jeg og en annen organiserte dette så godt vi kunne, og ingen av oss hadde gjort dette før. Vi planla hvor stort det skulle være, hvor det skulle stå, telte hvor mange stativer og kleshengere det var der...

Dag: Onsdag 14.01.09
Stilte opp på samme tid. Gjorde de samme rutinene, rydde og vaske. også planla jeg den ene aktiviteten min. Den skulle gjennomføres i dag. Aktiviteten min går ut på å bidra til et sunnere livsstil for ungdommer.
Først skrev jeg en liste over hva vi trengte av mat og hva vi trengte i cafeen. Så dro jeg og en annen voksen ansatt og kjøpte varene fra handlelisten. Deretter samlet jeg 2-4 ungdommer som skulle hjelpe til å lage maten. De var veldig motiverte etter at jeg fortalte hva vi skulle. Vi hadde kyllingsalat. Vi vasket og ryddet også etter oss. Det ble kjempe vellykket og de som var med syns det var gøy, og syntes at vi skulle gjøre dette igjen..
Når vi stenger pleier vi som regel å sette opp stolene, vaske bordene/baren og rydde hele området.

Dag: Torsdag 15.01.09
Stilte opp til samme tid, så gjorde vi rutinene.
Etter det fortsatte jeg å planlegge konsert-garderoben. Jeg måtte finne en måte å organisere jakkene og veskene på, så jeg spurte "sjefen" som arrangerte dette. Han sa han skulle ordne organiseringslapper, så da slapp jeg å tenke på det. Jeg tenkte ut en måte om de organiseringslappene ikke kom. Så jakkene ikke blir blandet, at folk ikke kan stjele og kopiere lappene fra hverandre..osv. Jeg fant ut at den eneste måten jeg kunne gjort det på da er å ha to like lapper med stempel som ingen andre har og samme tall.
Så måtte jeg finne skaffe meg fler kleshengere for det var for få. Jeg og venninnen min skulle sjekke hjemme og ta det med dagen deretter.
Resten av dagen avspaserte jeg, for hadde for mange timer.

Dag: Fredag 16.01.09
I dag startet vi klokken 17.00 pga konserten. Med en gang vi kom hjalp vi til å organisere stedet, sette ut border og gjerder til konserten. Denne dagen var kjempe stressende, for det var mye å gjøre. Det kunne ikke blitt gjort dagen før, for da blir det bare kaos i hele vestibylen og det er andre som har bruk for stedet. Så fikk vi en pause der vi spiste, for det kunne hende vi ikke fikk noe mer pauser. Noe vi ikke fikk, men det gikk veldig bra.
Vi lagde ark der det stod hvor mye det kostet, hva reglene var..osv. Så lagde vi garderoben med store, lange border. Så hang vi opp arkene ved garderoben vår. Vi måtte også dra på senteret en tur og spørre etter kleshengere for det var fortsatt for få. Vi fikk en del fra forskjellige butikker. Så fikk jeg beskjed om at organiseringslappene til garderoben ikke kom før 20.45, og da tenkte jeg at de ikke kom i det hele tatt, så jeg fant frem masse ark, tusjer, en ark-kutter og en stempel. Så måtte vi finne noe vi kunne ha pengene i. Så vi tok en isboks som pengene skulle være oppi, vi hadde ingen veksel. Så jeg la ut 200,- som skulle være vekselen, som jeg fikk igjen på slutten av dagen.
Vi var ferdig rundt 20.45 og konserten startet 21.00.
Jeg hadde rett, organiseringslappene kom ikke med en gang, så vi lagde våre egne. Det var mange folk som ville sette fra seg jakkene, så vi jobbet beinhardt med dette. Heldigvis fikk jeg hjelp av to venninner til som skulle på konserten, som egentlig ikke skulle jobbe i det hele tatt.
Når det var slutt måtte vi rydde hele stedet.
Vi jobbet ca til 02.00 denne dagen. Totalt 9 timer.

Etter konserten..
Arbeidsoppgaver:
Arbeidsoppgavene vi har er veldig varierende fra dag til dag som dere sikkert merker godt. Rutinene vi har som må gjøres er å sette ned barstoler, sette ut stoler ved bordene, sette på oppvaskmaskinen og rydde og vaske.
Når vi stenger må vi rydde og vaske, sette opp barstolene og sette på plass de andre stolene ved de andre bordene.

1 kommentar:

Anne Marit sa...

Hei Phung
Du fikk det travelt på fredag. Sånn er det ved større arrangementer. Flott at du prøver å være i forkant med hensyn til å organisere garderoben. Da er det større sjans for å lykkes.
Gleder meg til å høre mer om sunnere livsstil.